Våra köpvillkor

Det ska kännas tryggt att handla av pålyset.se. Här är våra ordervillkor som beskriver hur det fungerar när man beställer hos oss med våra leverans- och betalningsvillkor.

Kort sammanfattning

Läs våra kompletta villkor nedan, här är sammanfattningen för er som vill hitta det viktigaste direkt.

Företaget du handlar av heter Jolix AB (orgnr 556991-4798) och är registrerade för moms och godkända för F-skatt.

  • Standardvillkor med 14 dagars ångerrätt.
  • Maximal fraktkostnad på 59kr, fri frakt från 1000kr. Leverans med Schenker.
  • Inga avgifter för faktura.
  • Vi packar på vardagar och skickar oftast order samma dag om ordern inkommer före klockan 10, annars går det dagen efter.
  • Information om garanti finns på varje produkt.
  • Vi kommer inte skicka dig skräppost eller dela med oss av dina kontaktuppgifter till någon annan.

Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev som kommer högst en gång per vecka.

Vi vågar tro att vi är en trygg butik att handla från, detta intygas av både kunder som handlar i vår fysiska butik och dem som handlar av oss på nätet, läs gärna några av våra kundomdömen på reco.se.

Din trygghet

Det är viktigt för oss är att du känner dig trygg med att handla från oss. Vi är registrerade för moms och godkända för F-skatt. Det viktigaste för oss är att du som kund blir nöjd och vi kommer alltid vara flexibla när det gäller att få dig att vara nöjd med oss och de produkter vi säljer! Vid minsta fundering, hör av dig vår kundtjänst så hjälper vi dig!

Vill du vara säker på att inte behöva betala något förrän vi skickat något rekommenderar vi Svea Faktura där du har 14 dagar på dig att betala från det att vi skickat ditt paket.

Reklamation

Enligt svensk konsumentköpslag har du som privatperson 3 års reklamationsrätt. Om du betalt i förskott via kontokort och vill häva eller ångra ditt köp kan det ta upp till 30 dagar att få tillbaka beloppet på ditt kort via vår leverantör av kortbetalningstjänster. Om en försening skulle uppstå måste vi meddela dig detta innan produkten lämnar vårt lager och därigenom ge dig möjlighet att häva köpet. En beställning har normalt en leveranstid på mellan 1-3 arbetsdagar från beställningsdatum om alla produkter finns i lager, annars 3-7 arbetsdagar. Om tvist skulle uppstå följer vi Allmäna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Transportskador

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig kontakta vår kundtjänst via e-post kundtjanst@palyset.se eller via vårt kontaktformulär. Vi följer konsumentverkets rekommenationer där privatkunder ska inkomma med rapport om skadan inom skälig tid när den borde ha upptäckts och företagskunder inom 7 dagar från mottagandet. Det är viktigt att du packar upp försändelsen så snart som möjligt så eventuella skador upptäcks direkt.

Om en skada uppstått ber vi dig behålla embalaget och produkterna i detta skick så de kan besiktigas. Därefter kan vi besluta om ev omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

Ångerrätt

Enligt svensk lag har du 14 dagars ångerrätt från och med den dagen du hämtat ut varan. För att ångerrätten ska gälla måste du inom dessa 14 dagar kontakta vår kundtjänst. Att låta bli att hämta ut ditt paket är inte samma sak som att ångra sitt köp, för outhämtade paket kommer vi att debitera dig 250kr för frakt och administration. Om du vill ångra ett köp skickar du tillbaka paketet till oss efter att ha meddelat oss att du vill returnera. Genom att meddela oss hinner vi flytta förfallodatum på fakturan så vi hinner justera den efter att vi mottagit returen. Det är givetvis ok att testa produkten och för att göra detta måste man öppna förpackningen och returnera produkten även i dessa fall och får alla pengar tillbaka. Om produkten är skadad eller märkbart sliten vid retur har vi rätt att göra avdrag på det återbetalade priset.

När du returnerar ett paket är det viktigt att du sparar inlämningskvittot om något skulle hända med paketet på väg tillbaka till oss eftersom du är ansvarig för returförsändelsen. Använd gärna kartongen du fick paketet från oss i när du returnerar. Du bokar enkelt paket på posten.se/skicka

Garantier

lla produkter vi säljer har en garanti på minst ett år. Om garantiden är ännu längre framgår det på varje produkt i dess beskrivning. Visar sig en produkt vara felaktig vid leveranstillfället har du enligt konsumentköpslagen upp till 3 år på dig att reklamera denna. Om du har problem med en produkt, kontakta då vår kundtjänst så hjälper vi dig, helst via e-post till kundtjanst@palyset.se eller via vårt e-postformulär.

Hantering av personuppgifter

Om personuppgiftspolicyn
Denna policy beskriver hur Jolix AB, orgnr 556991-4798, Ugglegatan 9, 96173 Boden, kundtjanst@palyset.se lagrar, behandlar, samlar in, lämnar ut och använder dina personuppgifter. Företaget bakom butiken pålyset.se heter Jolix AB och kommer benämnas som ”vi” i policyn nedan. Det är Jolix AB som är personuppgiftsansvarig för att hantera dina uppgifter.

Policyn gäller när du besöker oss på nätet, handlar av oss via nätbutiken, e-post eller telefon, ställer frågor till oss, hanterar returer, reklamationer och garantiärenden.

Med denna policy vill vi att du känner dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning kring hur man hanterar personuppgifter.

När behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behöver behandla dina personuppgifter för att du ska kunna besöka vår webbplats, handla produkter eller tjänster hos oss, komma i kontakt med oss för frågor och support, eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Informationen vi samlar in om dig vid köp behöver vi för att kunna ingå i avtal med dig om ett köp eller förbeställning så att vi kan hålla vårt åtagande mot dig.

Vi samlar också in och uppdaterar uppgifter om dig via en tredjepartstjänst för adressuppdatering vid köp.

Vilka personuppgifter lagrar vi om dig?
De uppgifter vi lagrar om dig är lite beroende på i vilket sammanhang du interagerar med oss, men som mest lagrar vi dessa uppgifter om dig som person.

• Kundnummer
• Personnummer/organisationsnummer om du väljer att betala med faktura
• Namn
• Adress
• Mobilnummer
• E-postadress
• Betalningsuppgifter
• Fraktuppgifter
• IP-adress

Rättsliga grunder till att lagra dina personuppgifter
För att kunna leverera order, hantera köp och garantiärenden sparar vi uppgifter om dig i vårt kundregister.

• Kundnummer
• Personnummer/organisationsnummer om du betalar med faktura
• Namn
• Adress
• Mobilnummer
• E-postadress
• Det du köpt av oss och ordernummer
• IP-adress

Lagringstid: 36 månader efter att du köpte något av oss.
Rättslig grund: Ordervillkoren

Till vår bokföring kräver bokföringslagen att vi lagrar dessa uppgifter om dig som kund

• Kundnummer, namn, adress, e-post, mobilnummer
• Det du handlat av oss i form av orderinformation

Lagringstid: För närvarande 7 år, vilket är det lagen kräver
Rättslig grund: Bokföringslagen

Till vår marknadsföring till dig behöver vi spara några uppgifter för att ge dig så relevanta erbjudanden som möjligt. Dessa uppgifter är:

• E-postadress
• Geografisk information

Lagringstid: 24 månader efter att du köpte något av oss eller lämnade dina uppgifter till oss
Rättslig grund: Intresseavvägning

För att kunna ge support eller svara på frågor lagrar vi några uppgifter om dig, där några av dem är frivilliga att lämna ifrån sig.

• Namn (frivilligt)
• E-postadress
• Telefonnummer (frivilligt)
• Ordernummer (frivilligt)

Lagringstid: 24 månader efter det att du kontaktade oss
Rättslig grund: Intresseavvägning

Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behöver ha dina personuppgifter för att kunna ingå avtal med dig om att leverera produkter eller tjänster, fakturering, betalning och kundtjänst. Vi behöver dem också för att kunna nå ut till dig med marknadsföring på webben eller via nyhetsbrev om du aktivt valt att ta del av vårt nyhetsbrev. Vi behöver dem också för att kunna följa lagstiftning för bland annat bokföringslagen, konsumentköplagen och distanshandelslagen.

Hur vi skyddar dina uppgifter
När du lämnar dina personuppgifter till oss kan du vara säker på att vi hanterar dessa på ett säkert sätt.

• Ingen obehörig kommer åt dina personuppgifter hos oss
• Vi säljer inte eller lämnar ut dina uppgifter till andra personer eller företag
• Vi lagrar dina personuppgifter på ett säkert sätt och skyddar dem så att ingen obehörig får åtkomst till dem.

Dina rättigheter
Du har rätt att få dina vi lagrar om dig rättade eller borttagna. I vissa fall kan vi inte ta bort dina uppgifter direkt, då det finns lagstiftning kring bokföring och skatter som kan hindra oss, men vi kommer i dessa fall avsluta all behandling av dina uppgifter som inte är kopplat till bokföring och skatter.

Du har rätt att få ett besked om vilka personuppgifter vi lagrar om dig och hur vi behandlar dessa, ett registerutdrag. Det kan du få efter att skriftligen skickat en ansökan till oss som du undertecknat.

Du har rätt att invända mot de fall där vi gör personuppgiftsbehandling med stöd av intresseavvägning. Om du vill att vi upphör med detta kommer vi göra det om det inte finns skäl som hindrar det som t.ex. lagar kring skatter och bokföring.

Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär att du kan begära uppgifter av oss i ett strukturerat format som sedan kan vidareförmedlas till en annan personuppgiftansvarig. För att vi ska kunna ta ut dessa uppgifter behöver vi en undertecknad ansökan av dig som brev till oss innan vi kan påbörja ett sådant utdrag av data.

Om vi använder dina personuppgifter vid marknadsföring har du möjlighet att kontakta oss för att be oss sluta använda dina uppgifter i marknadsföringssyfte. I vårt nyhetsbrev, som man aktivt måste ge sitt medgivande till för att prenumerera på, finns det alltid en länk till att sluta prenumerera (unsubscribe).

Vill du ansöka om något av de ovanstående hos oss kan du då vända dig till oss via vår adress:

Jolix AB
Ugglegatan 9
96173 BODEN

Du har rätt att skicka eventuella klagomål kring behandlingen av dina personuppgifter hos oss till Datainspektionen. Det är Datainspektionen som övervakar tillämpningen av lagstiftningen kring behandling av personuppgifter. Det är dit du vänder dig om du anser att ett företag hanterar personuppgifter felaktigt. Vi ser dock helst att du kontaktar oss i första hand om klagomålet gäller hur vi behandlar dina uppgifter.

Ändringar i vår integritetspolicy

Vi har alltid den senaste versionen av vår integritetspolicy tillgänglig via nätbutiken. Om vi skulle göra några betydande förändringar som påverkar dig kommer vi kontakta dig via e-post och informera om dessa ändringar. I de fall det handlar om ändringar som inte påverkar dig kommer dessa bara upp

Åldersgräns och betalsätt

Alla som handlar hos palyset.se måste ha fyllt 18 år eller vara äldre. Vi föredrar att ni betalar via Svea Ekonomi antingen som kontoköp eller att betala med faktura. Vid betalning med faktura tillkommer ingen fakturavgift. Vår partner Svea Ekonomi som hanterar fakturorna kräver att du ska vara 18 år eller äldre, att du ska klara den förenklade kreditkontrollen, att du inte har några betalningsanmärkningar och att du inte har några obetalda krav hos Svea Ekonomi. Betalningsvillkor för faktura är 14 dagar från det datum att produkten lämnat vårt lager. Vid försenad betalning tar Svea Ekonomi ut lagstadgad påminnelseavgift om 60kr samt en dröjsmålsränta med 24% och gällande referensränta. Vid fakturaköp genomförs en förenklad kreditkontroll utan kännedomskopia då leverans endast kan ske till folkbokföringsadressen.

Privatkunder och företag som inte är registrerade som kundprofiler hos oss betalar enkelt via Svea Ekonomi och har då möjlighet att välja att betala med VISA, Mastercard, Internetbank eller faktura.

För företagskunder som är registrerade med konto hos oss gäller 30 dagar netto som betalningsvillkor.

Fel och korrigering i material publicerat på palyset.se

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera produkttexter, bilder och priser som publicerats felaktigt i butiken eller sociala media. Vi reserverar oss också för prisjusteringar från våra leverantörer, lagerförändringar och fel som kan uppstå på webbplatsen, i webbläsaren, i nätverket eller i de servrar som butiken körs på.

Leveranstid

Vi levererar till Sverige och skickar via Schenker. Vi försöker där det är möjligt packa och skicka samma dag om ordern kommer in före klockan 10 då allt finns i lager. Annars skickar vi så snart produkterna finns i lager igen inom några dagar. För beställningsvara kan längre leveranstider förekomma i undantagsfall, men i så fall kontaktar vid dig och ger dig möjlighet att ångra ditt köp. Om det är väldigt många helgdagar på rad kan leveranstiderna vara någon dag längre beroende på postgången.

Vi kontrollerar alla order innan de levereras och därför får du bara ett mail där vi tackar för din order efter beställning, vi kontrollerar att ordern är möjlig att leverera och förbehåller oss rätten att inte leverera en order om den på något vis är orimlig eller felaktig. Om ordern bara innehåller en artikel kan du i dessa fall få ett mail om att vi makulerat din order då den ej är möjlig att leverera.

Priser och frakter

Alla priser i butiken är angiven i valuta Svenska Kronor (SEK) inklusive moms på 25%. Du kan alltid i kassan se totalt pris inklusive frakt och avgifter innan du godkänner din beställning. Frakt kostar 49 kr inom Sverige för det billigaste alternativet. Vi levererar så snart vi kan, men om en produkt är slut i vårt lager kan leveranstiden bli något längre men alltid inom 10 arbetsdagar. Om du inte löser ut ett paket debiterar vi dig 250kr i frakt och administrationsavgifter. Avgift för faktura via Svea Ekonomi är 0kr. Fri frakt från 1000kr.

Kampanj- och reavaror

Priser på kampanjvaror gäller till och med utsatt sista datum. Om inget datum anges gäller priset för respektive produkt tills det är slut på lagret.

Nyhetsbrev och erbjudanden

När du beställer från palyset.se får du möjlighet att välja eller välja bort vårt nyhetsbrev som kommer via e-post. Du kan själv när som helst logga in på din profil och välja bort nyhetsbrevet. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Tvistlösning

Enligt lag ska alla e-handlare länka till den centrala adressen ec.europa.eu/odr för att lösa eventuella tvister vid handel via Internet som uppstår. Självklart kommer vi som handlare att försöka hjälpa dig i första hand om du inte skulle vara nöjd med ett köp.